Mungkin ada sesetengah di antara kita belum pernah mendengar jenama Benelli. Apa jenama tu? Dari mana? Benelli merupakan sebuah syarikat yang ditubuhkan sejak tahun 1911 lagi. Pengasasnya terdiri daripada enam orang adik beradik iaitu Giuseppe, Giovanni, Filippo, Francesco, Domenico dan Antonio Benelli.
Model pertama yang dibina adalah enjin dua lejang dan bersesaran 98cc. Sejak dari tarikh tersebutlah Benelli terus melonjak naik di Eropah dengan pelbagai kejayaan dalam bidang perlumbaan.
Sebuah syarikat di China iaitu QianJiang Group telah memiliki Benelli pada tahun 2005. Bermodalkan sejumlah wang yang besar, Benelli kini mempunyai lebih kepakaran serta pengeluaran untuk pasaran Itali dan di seluruh dunia. Baru-baru ini Benelli ada mengeluarkan sejenis motorsikal naked bersesaran 600cc. Itulah Benelli Tornado 600.
Benelli Tornado TNT600
Rekaan mesin ini bercirikan seperti Aprilia dan juga ala-ala Ducati. Ianya diberikan nadi penggerak 600cc, empat lejang, empat silinder yang pastinya bunyi mesin ini sungguh merdu. Ianya juga dilengkapi dengan sistem pancitan bahan api yang pastinya cukup berkuasa. Susunan paip ekzos empat baris yang jelas kelihatan menambahkan lagi kegarangan model ini.
Lampu hadapan kelihatan direka agak besar. Ini dapat memberikan pandangan yang jelas ketika menunggang diwaktu malam. Lampu isyarat juga direka berasingan dengan badan motor ini supaya jelas dilihat walaupun dari jarak yang jauh. Panel meternya pula terdapat satu penunjuk RPM dalam bentuk analog dan penunjuk-penunjuk lain dalam bentuk digital seperti meter kelajuan, aras bahan api, jam, penunjuk suhu dan odometer serta trip meter.
Ekzos motor ini telah dilengkapkan dan dipasang di bawah pelana, kiri dan kanan. Ini menambahkan lagi keanggunan Tornado 600cc ini. Pada bahagian pelana belakang motor ini dipasang dengan bar handel untuk pembonceng.
Ekzos bawah seat. Mengancam...!!
Ketinggian pelana untuk mesin ini adalah 80cm dan mungkin ianya agak menyukarkan untuk penunggang yang mempunyai ketinggian yang agak rendah. Mesin ini juga mempunyai berat 208kg. Ianya dilengkapi dengan kotak gear 6 kelajuan dan sistem fork hadapan jenis teleskopik 50mm. Sistem suspensi belakang pula jenis lengan ayun hidraulik berspring.
Sistem brek depan pula dilengkapi dengan brek cakera empat omboh dan bersaiz 320mm manakala sistem brek belakang pula brek cakera 240mm cakera tunggal. Tornado 600 ini dipadankan dengan sepasang tayar Pirelli Angel ST untuk depan (120/70/17) dan belakang (180/55/17). Kelajuan maksimum mesin ini boleh mencecah melebihi 230kmj.
Benelli Tornado TNT600
Mesin ini dilengkapi dengan tangki bahan api berkapasiti 15 liter. Dikatakan ianya dapat pergi sejauh lebih 200km dengan isian penuh petrol. Namun begitu perkara sebegini adalah bergantung kepada cara tunggangan dan juga bentuk fizikal jalan yang dilalui. Ianya dipasarkan oleh Benelli Keeway Motorcycles Sdn Bhd dan harga yang ditawarkan mengikut Mudah adalah RM 29,990.00. Sudah pasti harganya amat berpatutan untuk sebuah mesin Naked 4 In-Line.
Ringkasan Spesifikasi Benelli Tornado TNT 600:-
Enjin:
Empat lejang, empat silinder sebaris, sejukan cecair
Kapasiti:
600cc
Nisbah mampatan:
11.5:1
Kuasa maksimum:
60kW (82hp) @ 11,500 RPM
Tork maksimum:
52Nm @ 8,000 RPM
Transmisi:
Enam kelajuan
Sistem klac:
Plat berganda, basah
Suspensi hadapan:
Fork teleskopik 50mm
Suspensi belakang:
Lengan ayun hidraulik
Brek depan:
Cakera berkembar, 320mm, 4 omboh
Brek belakang:
Cakera tunggal, 240mm, 2 omboh
Tayar:
120/70/17 (Depan)
180/55/17 (Belakang)
Kapasiti tangki:
15 liter
1.4 liter (reserved)
Sumber : Internet dan Majalah Roda-Roda keluaran Jun 2013
Benelli has finally stepped into the fertile land of Pakistan with the contribution of Buraq motors and has introduced their Benelli TNT 600 2018 in Pakistan.
ReplyDeleteTNT600, banelli TNT600, 600cc bikes, banelli TNT600 bike price in pakistan
https://comparebox.pk/sports-bikes/benelli/tnt600
Benelli model terbahru : TRK 502
ReplyDeleteJump aboard Benelli’s adventure-oriented TRK 502, and the road is your ticket to freedom. Whether you’re riding across town or across the country, the TRK is the perfect traveling companion. With its comfortable ergonomics, amazing wind and weather protection, capable suspension, and efficient and powerful twin-cylinder engine, you can turn each day into a different adventure, discover new worlds, all without any limitations.
Wrapped in a traditional Benelli steel trellis frame is the all new twin-cylinder four- stroke liquid-cooled 500cc, developed by Benelli for its latest new models, with electronic injection, overhead double camshaft timing system, 4 valves per cylinder. The maximum power is 48 CV (35 kW) at 8500 rpm and the torque is of 45 Nm (4,6 kgm) at 4500 rpm, meaning perfect response in all conditions.
The suspension offer maximum comfort for rider and passenger, thanks to an adjustable upside down front fork, and at the rear, a swingarm with monoshock.
Displaying this is the braking performance, thanks to the two front discs, 320 mm in diameter, and two-piston floating caliper. The rear disc is 260 mm in diameter, and is also gripped by a twin piston caliper.
Stability, safety and precision are the key words of this new Benelli TRK 502.
So get on a TRK 502. And get away
Specs
Engine
TYPE
In line 2 cylinders, 4-stroke, liquid cooled , 4 valves for cylinder double overhead camshaft
DISPLACEMENT
499,6 c.c.
BORE x STROKE
69 x 66,8 mm
COMPRESSION RATIO
11,5:1
RATED OUTPUT
35 kW (47,6 Cv) @ 8500 rpm
MAX. TORQUE
45 Nm (4,6 kgm) @ 5000 rpm
LUBRICATION
Wet sump
FUEL SUPPLY
Electronic fuel injection with throttle body ø 37 mm
EXHAUST SYSTEM
With catalytic converter and oxygen sensors
CERTIFICATION
Euro 4
CLUTCH
Wet clutch
GEARBOX
6 speeds
FINAL DRIVE
Chain drive
Ignition
Delphi MT05
Spark plug
NGK CR8E
Starting
Elettrico
GEAR RATIO
N/A
PRIMARY DRIVE
N/A
FUEL CONSUMPTION
3,9 l/100 km
CO2 EMISSIONS
91 g/km
Chassis
FRAME
Trestle in steel tubes
FRONT SUSPENSION
Adjustable Upside-down forks Ø 50mm
FRONT SUSPENSION STROKE
135 mm
REAR SUSPENSION
Rear swing arm with central shock absorber spring preload adjustable
REAR SHOCK ABSORBER STROKE
45 mm
FRONT BRAKE
Twin semi floating disk ø320 mm with 4 pistons caliper and ABS
FRONT RIM TYPE
Aluminum alloy ( Optional Aluminium rim spoked )
FRONT RIM DIMENSIONS
17” x MT 3.50” DOT ( Optional 19”x3.0” )
REAR BRAKE
Single disc ø260 mm with single piston calliper and ABS
REAR RIM TYPE
Aluminum alloy (Optional Aluminium rim spoked)
REAR RIM DIMENSIONS
17” x MT 4.5” DOT (Optional17”x4.25” )
FRONT TYRE
120/70-ZR17 (Optional 110/80 – R19)
REAR TYRE
160/60 - ZR17 (Optional 150/70 – R17)
Dimensions
LENGTH
2170 mm ( 2211 mm)
HEIGHT EXCLUDING MIRRORS
1235 mm (1495 mm)
PILOT SEAT HEIGHT
800 mm ( 825mm)
WIDTH EXCLUDING MIRRORS
912 mm
GROUND CLEARANCE
190 mm ( 240 mm)
UNLADEN WEIGHT
213 KG
ROAD READY WEIGHT
N/A
PERMITTED TOTAL WEIGHT
N/A
USABLE TANK VOLUME
20 lt
RESERVE
3 lt
WHEELBASE
1525 mm
https://malaysia.benelli.com/product/trk-502
ReplyDelete